rouZGar.com
مقوله‌ها نام‌ها فهرست برگزیده‌ها

برگزیده‌ها

< بازگشت

فاشیسم و بنگاه‌های کلان اقتصادی کتاب

دانیل گِرَن - ترجمه‌ی رضا اسپیلی

نه خدا نه ارباب؛ تاریخچه‌ی آنارشیسم کتاب

فیلمنامه‌ی فیلم مستندی از تانکرد رامونه* Tancrède Ramonet

برگردان فیلمنامه از: رضا اسپیلی

رویای آمریکایی در آینه‌ی بسکتبال مقاله

گتوها، دانشگاه‌ها، اِن‌بی‌اِی، سه زمین برای یک ورزش

ژولین بریگو Julien Brygo - برگردان: رضا اسپیلی

نامه‌های پارسی پادکست

برنامه‌یی به تهیه‌کنندگی رضا اسپیلی در رادیو آگورا، نانتر‎‎‏؛ خوانش شعر ایرانی، اجرا به دو زبان فارسی و فرانسوی

رضا اسپیلی

قدرت بسیار خطرناک Perilous Power کتاب

خاورمیانه و سیاست خارجی امریکا The Middle East and US Foreign Policy

نوآم چامسکی و جلبیر اشقر Noam Chomsky & Gilbert Achcar - برگردان: رضا اسپیلی Translated by Reza Espili

جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه ویدیو

ویدئویی نیم‌ساعته‌ در مورد شرایط شکل‌گیری و مطالبات جلیقه‌زردها

رضا اسپیلی

این دنیای درهم برهم و دیوانه مقاله

ادواردو گالئانو - برگردان: رضا اسپیلی

اشباح استروسنر در پاراگوئه مقاله

تیسیو اسکوبار* - برگردان: رضا اسپیلی

تمامِ جهان را کور و مرا کور… شعر

میثم روایی‌دیلمی

بوئنوس آیرس، شهر ـ ذهن مقاله

ماتیاس دوبرن* - برگردان: رضا اسپیلی

هرچی نباشه، حسن‌آقا نیلی کتاب‌خونه و یادش می‌آد که توی یکی از بحث‌های روشنفکری! که سه نفری، خودش و زنش و پسری که دوست زنش بود می‌کردن، زنش یا دوستش گفته بود که این جان کلام فلسفه‌ی ماکیاولیه که «هدف وسیله رو توجیه می‌کنه»... بعدش حسن‌آقا نیلی که می‌دید این دوره و زمونه به همین سمت پیش می‌ره، گفته بود: «با توجه به فلسفه‌ی من، ماکیاولی درست گفته ــ و منظورش از درست در اینجا واقعی بود ــ اما حرف درستی نزده ــ و منظورش این‌جا، انسانی بود.» زنش... به اون توپیده بود که «یعنی تو با ماکیاولی موافقی!؟ یعنی اون درست گفته!؟ عجیبه من تابه‌حال نمی‌دونستم تو این‌جوری فکر می‌کنی.» و این تیر خلاص بود چون زنش مدت‌ها بود که دنبال بهانه‌یی برای خلاصی از شر! حسن‌آقا نیلی بود.
ماکیاولیسم

بایگانی

تأملاتی درباب آنارشیسم

نوآم چامسکی
ترجمه‌ی رضا اسپیلی

آنارشیسم چیست؟ پاسخ به این پرسش سخت است به‌ویژه ازآن‌جهت که به باور بسیاری پاسخی ساده و آسان دارد. جزوه‌ی زیر کوششی است برای یافتن پاسخی موجز به این پرسش از یکی از بزرگترین اندیشمندان حال حاضر. صرف‌نظر از مخالفت‌های نظری با آنارشیسم معمولا دم‌دستی‌ترین تعریف‌ها از آن شده و به این دلیل همواره مبهم مانده است. بدتر از آن بیش‌ترِ باورمندان به نحله‌های مختلف اندیشه از چپ و راست به او می‌تازند، معادل هرج‌و‌مرج و ترور می‌خوانند ش، به سخره اش می‌گیرند، ناتوان و بی‌برنامه اش می‌دانند و… یک کلام از آن بد شان می‌آید. درواقع از آن می‌هراسند. می‌توان از خود پرسید این همه بد آمدن و ترس از کجا می‌آید؟ مگر نه آنکه در بررسی هر باور و عقیده‌یی ابتدا باید با اصول و مبانی‌اش آشنا شد تا بتوان بعد رد یا قبول اش کرد؟!

اما در آنچه مربوط به بحث‌های آنارشیستی (یا لیبرتری که نام دیگر آنارشیسم است) می‌باشد می‌توان گفت که مسأله‌ی آزادی در کانون بحث‌های آن قرار دارد. آنارشیست‌ها معتقد ند که در دوره‌های مختلف تاریخی مشکل اصلی برای نیروهای مترقی از بین بردن شکل‌های اتوریته و سرکوب بوده که هربار با توجیهاتی از قبیل نیاز به امنیت، بقا یا پیشرفت اقتصادی استمرار یافته‌اند. با شکل‌گیری دولت دستگاه سرکوب به نقطه‌ی اوج تکامل خود رسید. درنتیجه نهاد دولت بزرگ‌ترین مانع بر سر راه آزادی است؛ آزادی فردی و اجتماعی. به گفته‌ی رودولف روکر، تاریخدان آنارشیسم، «آزادی چیزی نیست مگر مفهومی نسبی، چراکه مدام گرایش دارد تا به روش‌های مختلف جنبه‌ها و زوایای هرچه بازتری را بگشاید و آنها را لمس کند. بعدش اینکه آزادی برای آنارشیست‌ها مفهوم فلسفی مجردی نیست، آزادی برای آنها تحقق امکان شکوفایی کامل نیروها، ظرفیت‌ها، و استعدادهایی است که طبیعت در نهاد هر فرد انسانی نهاده و تحقق امکان تغییر آنها به واقعیت اجتماعی است. هرچه این تعادل طبیعی کمتر تحت‌تأثیر قیمومت آخوندی یا سیاسی باشد، شخصیت بشری کامل‌تر و شکوفاتر شده به جامعه‌یی که در آن شکل گرفته است ابعاد فرهنگی بیشتری می‌بخشد.»

چامسکی در رد بهانه‌های سرکوب می‌گوید: «محتمل است که درک ما از طبیعت بشر یا از توانایی‌اش برای زندگی اجتماعی چنان درک ابتدایی باشد که بخواهیم به همه‌ی آموزه‌های معتبر با شک و تردید بنگریم. همچنین باید شک‌گرا بود وقتی می‌شنویم که گفته می‌شود “ضرورت بهره‌وری”، “طبیعت بشر” یا “پیچیدگی زندگی مدرن” این یا آن شکل از سرکوب یا نظم استبدادی را اقتضا می‌کند.»

 

جنبش لیبرتری در فرانسه بسیار قدرتمند است. میزان چاپ کتاب و مقاله در این مورد حیرت‌انگیز است. در بُعد زندگی روزمره هم انجمن‌ها و گردهم‌آیی‌های بسیاری در هر محله و منطقه از مردم همان محله و منطقه وجود دارد برای تصمیم‌گیری درباره‌ی خودشان و زندگی جمعی‌شان، دولت در اینجا که با انقلاب فرانسه درواقع آفریننده‌ی موجودیتی به نام دولت ـ ملت بوده است در این موارد به عقب رانده شده. در اینجا نه هراسی هست از آوردن نام آنارشیسم یا لیبرتر یا خودگردانی و نه ابایی از عمل به آن، این‌طور که نیست هیچ، حتا مردم با آگاهی و با دقت، از حق خودگردانی خود در سطوح مختلف مراقبت می‌کنند. این میزان از آزادی نتیجه‌ی مبارزه‌یی بی‌امان و بی‌وقفه است؛ حال تو هر نامی می‌خواهی بر آن بگذار!

 

کتاب تأملاتی در باب آنارشیسم
حجم: ۴۷۰  کیلوبایت
دریافت فایل PDF
دانلود کتاب تأملاتی درباب آنارشیسم

همچنین ببینید:

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ :تاریخ انتشار
© 2019 rouZGar.com | .نقل مطالب، با "ذکر ماخذ" مجاز است

© 2019 rouZGar.com | کلیه حقوق محفوظ است. | شرایط استفاده ©
Powered by: wordpress.org | Designed & Developed by: awaweb